Resepi : Kari Udang Kacang Buncis versi Opah Airis


Salam semua...
Masak apa hari ni?
Arini tetiba rasa teringin nak makan kari udang bersama kacang buncis...
Kari dengan keluarga mi memang tak dapat dipisahkan...
Arwah Papa mi keturunan mamak Penang...
So hari2 mesti mau kari juga baru kenyang makan...
Kalau nak tahu dalam seminggu almost 5 day is curry...
Tapi sejak arwah dah takde ni mak pun dah kurang masak kari...argh sedih plak tetiba...
Ok la meh tgk resepinya...




Bahan-bahan :

Udang dalam 10 ekor (besar) kalau kecik buh la byk2 pun takpe eh
200 ml santan kotak + 300 ml air
( kalau guna kelapa segar setengah biji je )
4 ulas bawang merah di racik
3 ulas bawang putih diracik
1 paket kecil serbuk kari ikan
2 inci halia diracik
Sedikit daun kari
Garam secukup rasa
10 or 15 batang kacang buncis dipotong pendek-pendek

Cara- cara :

Tumis bawang merah, putih n halia hingga naik bau
Masukkan secawan air dan rempah kari
Masukkan garam secukup rasa
Masukkan daun kari
Tumis sehingga pecah minyak
Kemudian masukkan santan
Tunggu hingga sekali didih baru masukkan kacang buncis dan udang
Masak sekali didih jugak
Siap

Takyah masak lama2 kang tak sedap udang tu kalau terlebih masak...

Selamat mencuba.



2 ulasan:

mrs kayrul berkata...

Dulu kecik2 pun mak rajin masak macam nie...pulun kutip udang je..hihihi

achiek anis berkata...

Haha tau takpe..kacang kuis letak tepi

Copyright to ACHIEK ANIS
Designed by UMIESUEstudio 2015