Airis Milk Pancake Gebus

Salam 6 Ramadhan semua..
Bila masuk ofis baru ada mood nak wat entry...
Pasalnya kalau dekat rumah tak sempatnya nak buka lappy tu..
Kang ada je penolong nye....
Elok dah cun2 tulis tetiba habis sume ditekannya....hehe

Arini mi nak share resepi pancake simple...
Senang aje nak buatnya...
Entry ni request dari  IbuDhia
Harap2 IbuDhia suka la ek ngan resepi ni...
Bagi mami sedap aje...tekak memasing kan...ngeeee
Klu IbuDhia nak ubahsuai silakan...hehe...


Bahan-bahan :

1 cawan tepung gandum diayak
1 cawan fresh milk
1 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil olive oil atau minyak jagung
3 sudu kecil madu / 3 sudu susu pekat
(disebabkan mami buat utk airis so mami guna madu)

Cara-cara :

Blendkan semua bahan sehingga sebati
Biarkan sekejap dalam 20 -30 minit
Pas2 goreng guna non-stick frying pan..

Baru dapat nice tekstur...
Kalau guna kuali biasa takut melekat la nanti...

Saiz ikut la kesukaan anda yea..
Kalau nak saiz kecik guna 1 sudu je
Kalau nak saiz besar guna senduk la...ngeeee
Kalau nak tebal tuang banyak sikit...
Kalau nak nipis tuang sikit je...

Maka terhasillah pancake seperti ini :

Airis Milk Pancake Gebus

p/s : kalau tak suka manis xyah letak madu or susu pekat ek....nak buat sambal or kari utk cicah pun sedap....


2 ulasan:

lia berkata...

simple... bole la akak yg x reti masak ni cuba he3

achiek anis berkata...

cuba jangan tak cuba kak...hehe

Copyright to ACHIEK ANIS
Designed by UMIESUEstudio 2015